Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2011

Rainer Werner Fassbinder "Ο έλληνας γείτονας"


Την Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου ξεκινάμε την δεύτερη περίοδο της κινηματογραφικής λέσχης, 
στην αίθουσα “Μίμης Καβούρης”  στη Βίλλα Στέλλα (Σοφίας 1 Ν.Ηράκλειο).

Θα παρουσιάσουμε την ταινία “Ο έλληνας γείτονας ” του Rainer Werner Fassbinder (1969) , καθώς και την μικρού μήκους “Η Ανατολή.... ονειρεύεται τη Δύση” του Αμπντολρεζή Κεχενρούζ (2008).

Ωρα έναρξης 21 : 00





Rainer Werner Fassbinder "Ο έλληνας γείτονας"

Γερμανικός τίτλος : Katzelmacher
Σκηνοθεσία : Rainer Werner Fassbinder
Σενάριο : Rainer Werner Fassbinder
Παραγωγή : Wil Rabenbauer
Μουσική : Peer Raben και Franz Schubert
Φωτογραφία : Dietrich Lohmann
Μοντάζ : Franz Walsch

Ηθοποιοί
 Hanna Schygulla: Marie
Lilith Ungerer: Helga
Rudolf Waldemar Brem: Paul
Elga Sorbas: Rosy
Doris Mattes: Gunda
Irm Hermann: Elisabeth
Peter Moland: Peter
Hans Hirschmüller: Erich
Rainer Werner Fassbinder: Jorgos
Harry Baer: Franz
 
Χώρα παραγωγής : Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας
Γλώσσα : Γερμανικά
Ετος παραγωγής : 1969
Διάρκεια : 88 λεπτά


Katzelmacher: έτσι αποκαλούσαν οι Γερμανοί του Νότου τους ιταλούς μετανάστες. Η λέξη σημαίνει βασικά τον (περιπλανώμενο) τεχνίτη και έμπορο κουταλιών, ενδεχομένως όμως έχει και τη σημασία αυτού που προκαλεί φασαρίες.

Την ταινία αυτή ο Φασμπίντερ την γύρισε το 1969. Το σενάριο βασίζεται σε ένα δικό του θεατρικό κομμάτι με τον ίδιο τίτλο, που έγραψε το 1968, και η παραγωγή έγινε στο κινηματογραφικό στούντιο Antitheater X-Film.

Η ταινία, από τις πρώτες του Φασμπίντερ, είναι γυρισμένη σε ασπρόμαυρο φιλμ. Έχει στοιχεία της γαλλικής Νουβέλ Βαγκ, η οποία εγκαινίασε την ρήξη με τις μέχρι τότε συνήθεις στιλιστικές συμβάσεις των εμπορικών παραγωγών. Έτσι λοιπόν ο Φασμπίντερ χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά τη στατική κάμερα και μόνο σε λίγες σκηνές η κάμερα κινείται. Σε αυτές τις ελάχιστες σκηνές ακούγεται το πιανιστικό κομμάτι του Πέερ Ράμπενς "Νοσταλγικό βαλς", εμπνευσμένο από τον Σούμπερτ, και είναι η μοναδική μουσική που υπάρχει στο φιλμ. Οι διάλογοι στον «έλληνα γείτονα» είναι σε μια τεχνητή βαυαρική διάλεκτο, που εξέλιξε και χρησιμοποίησε ο Φασμπίντερ. Εμπεριέχουν διπλές αρνήσεις, λάθος σύνταξη και λάθος χρήση της γενικής πτώσης. Οι παύσεις μεταξύ των προτάσεων τραβάνε σε μάκρος, οι ίδιες οι προτάσεις συνίστανται σε λίγες μόνο λέξεις και ειπώνονται μονότονα, κάτι που τους προσδίδει έναν τόνο ψεύτικο και αργό.

Ο Φασμπίντερ και το φιλμ του «Ο έλληνας γείτονας» ανήκουν στη δεύτερη γενιά του «Νέου γερμανικού κινηματογράφου» της δεκαετίας του ‘70, που έκανε τις γερμανικές ταινίες διεθνή επιτυχία τη δεκαετία του ’80.

Ο Φασμπίντερ χρησιμοποιούσε συχνά το ψευδώνυμο «Φραντς Βαλς», όπως το χρησιμοποιεί και σε αυτή την ταινία για το μοντάζ.

Η συγκεκριμένη ταινία, όπως και πολλές άλλες του Φασμπίντερ περιέχει μια αφιέρωση και ένα μότο. Η αφιέρωση είναι για τη Μαριλουίζ Φλάισερ και το μότο είναι ένα τσιτάτο του Ίακ Καρσούνκε: «Είναι καλύτερο να κάνεις καινούργια λάθη, παρά να νομιμοποιείς τα παλιά ως γενικευμένη ασυνειδησία.». 


Το φιλμ διαδραματίζεται στα τέλη της δεκαετές του ’60 σε ένα προάστιο του Μονάχου, όπου ζει μία παρέα νέων ανθρώπων, που η αγαπημένη τους ασχολία είναι απλώς να περιφέρονται στην περιοχή. Το κάθε μέλος έχει διαφορετική σχέση με καθέναν απ’ τους υπόλοιπους. Οι άνθρωποι αυτοί συναντιούνται, πότε όλοι μαζί, πότε σε δυάδες, πίνουν μαζί, βαριούνται και γίνονται επιθετικοί. Οι γυναίκες, κοροϊδεύοντας η μία την άλλη, προσπαθούν να κοροϊδέψουν τον εαυτό τους, να ζήσουν ευτυχισμένες σχέσεις, «να νιώσουν κάτι». Είναι εξαρτημένες από τους φίλους τους παρόλο που συχνά τις κακομεταχειρίζονται. Αντιθέτως οι άντρες συζητάνε όλοι την ώρα για κομπίνες, που επιτέλους θα τους κάνουν πλούσιους ενώ οι φίλες τους προσπαθούν να τους αποτρέψουν. Γενικώς κυριαρχεί μια κατάσταση υπόγειας και ανοιχτής επιθετικότητας. Ο Φασμπίντερ καταργεί τα προσχήματα, το ρητό και το άρρητο, αλλά οφθαλμοφανές, συγκρούονται ανηλεώς, το χάσμα είναι αγεφύρωτο.

Όταν έρχεται ο έλληνας μετανάστης και νοικιάζει ένα δωμάτιο τα αρσενικά μέλη της ομάδας αρχίζουν να εκδηλώνουν εχθρότητα, ξενοφοβία και ζήλια. Στον ξένο προβάλλουν όλοι επιθυμίες, κόμπλεξ κατωτερότητας, βαρεμάρα, επιθετικότητα κλπ

Το φιλμ γυρίστηκε μέσα σε 8 μέρες τον Αύγουστο του 1969, τα έξοδα παραγωγής ήταν 80.000 μάρκα.

. *όλες οι πληροφορίες είναι μεταφρασμένες από το γερμανικό wikipedia



    Fassbinder, Rainer Werner (31 Μαϊου 1945 - 10 Ιουνίου 1982)
Αντιπροσωπευτική φιλμογραφία: 

  1. Die Sehnsucht der Veronika Voss - Βερόνικα Φος (1982)
  2. Querelle - Ο Καυγατζής (1982)
  3. Lili Marleen - Λιλί Μαρλέν (1981)
  4. Lola - Λόλα (1981)
  5. Berlin Alexanderplatz (TV) (1980)
  6. Die Dritte Generation - Η Τρίτη Γενιά (1979)
  7. Die Ehe der Maria Braun - Ο Γάμος της Μαρίας Μπράουν (1979)
  8. Despair - Απόγνωση (1978)
  9. Deutschland im Herbst - Η Γερμανία το Φθινόπωρο (1978)
  10. In Einem Jahr mit 13 Monden - Η Χρονιά με τα 13 Φεγγάρια (1978)
  11. Chinesisches Roulette - Κινέζικη Ρουλέτα (1976)
  12. Ich Will Doch Nur, dass ihr Mich Liebt - Το Μόνο που Θέλω, Είναι να με Αγαπάτε (1976)
  13. Satansbraten (1976)
  14. Faustrecht der Freiheit - Tο Παιχνίδι της Τύχης (1975)
  15. Mutter Kusters Fahrt zum Himmel - Η Μάνα Κιούστερς Ανεβαίνει στον Ουρανό (1975)
  16. Angst essen Seele auf - Ο Φόβος Τρώει τα Σωθικά (1974)
  17. Martha - Μάρθα (1974)
  18. Die Bitteren Tranen der Petra von Kant - Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ (1972)
  19. Der Haendler der Vier Jahreszeiten - Ο Εμπορος των Τεσσάρων Εποχών (1971)
  20. Warnung vor Einer Heiligen Nutte - Να Φοβάστε την Αγία Πουτάνα (1971)
  21. Whity (1971)
  22. Der Amerikanische Soldat - Ο Αμερικανός Στρατιώτης (1970)
  23. Gotter der Pest - Οι Θεοί της Πανούκλας (1970)
  24. Katzelmacher - Ο Ελληνας Γείτονας (1969)
  25. Liebe ist kaelter als der Tod - Η Αγάπη είναι πιο Κρύα από τον Θάνατο (1969)
  26. Das Kleine Chaos - Το Μικρό Χάος (1966)